News! 21.11.2014

Jak wybrać nazwę domeny?

Stwórz dobrą domenę dla swojego startupu

 

Zanim przystąpisz do wymyślania nazwy dla swojej strony, warto zastanowić się, w jakich okolicznościach internauci mogą stykać się z adresem Twojej witryny. Takich okoliczności jest całkiem sporo. Od reklamy na materiałach drukowanych (plakaty, wizytówki, prasa, samochody), linków w serwisach społecznościowych, reklamy w internecie, przekazywania adresu podczas rozmowy i wielu innych.

 

Potencjalni klienci, użytkownicy serwisu czy czytelnicy bloga, nie zawsze mogą kliknąć w link i przejść do strony. Często muszą sobie przypomnieć adres, który widzieli gdzieś na mieście lub usłyszeli w rozmowie. Nazwa domeny, która ułatwi im zapamiętanie powinna być:

• krótka i chwytliwa

• łatwa do wymówienia – bez wyrazów z obcych języków i nietypowej pisowni

• łatwa do zapisania i do przeliterowania

• różniąca się od domen konkurencyjnych stron

• niezawierająca zastrzeżonych znaków towarowych

• pozbawiona elementów utrudniających jej zapisanie – cyfr, myślników, zbędnych przedrostków

• zakończona rozszerzeniem popularnym w danym kraju – w Polsce .pl, .com lub .eu.

 

Te cechy może posiadać zarówno domena generyczna (Samochody.pl), jak i nazwa stworzona na potrzeby marki (otoMoto.pl). Na który typ adresu warto się zdecydować? 

 

Domeny generyczne są dostępne prawie wyłącznie na rynku wtórnym. Aby stać się jej właścicielem, trzeba liczyć się z wydatkiem nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Domeny generyczne są łatwe do zapamiętania, mają charakter opisowy i są wpisywane bezpośrednio w pasek adresu przeglądarki. Dobre domeny mają też dużą wartość. Mogą być istotnym składnikiem majątku w razie sprzedaży firmy. Do adresów dostępnych na rynku wtórnym prowadzą linki, które pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Jeżeli nie dysponujemy takimi środkami lub wolimy przeznaczyć je na inny cel (np. promocja serwisu), pozostaje rejestracja nowej nazwy domeny. Koszt to ok. 12 zł.

 

Rejestrując nową domenę możemy liczyć na dostępność nazwy i końcówek. Tworząc unikalną nazwę, możemy zamówić komplet domen z różnymi rozszerzeniami (.com.pl, .eu, .com i inne) oraz wersję z myślnikiem, w przypadku adresów składających się z dwóch słów. Brak słów kluczowych w adresie strony nie oznacza niskich pozycji w wyszukiwarkach – algorytm Google wyżej od domeny ceni jakość treści na stronie, częstotliwość jej aktualizacji i wiele innych zmiennych. Domenę markową łatwiej też zastrzec jako znak towarowy, a unikalna nazwa pozwala odróżnić się od konkurencji, co nie zawsze jest możliwe w przypadku domen generycznych (np. pod adresami SuknieSlubne.pl, SuknieSlubne.com.pl oraz SuknieSlubne.net.pl działają 3 różne sklepy z sukniami).

 

Jak wybrać dobrą domenę markową?

- Nazwa serwisu jak metafora. Przykładem może być serwis Wykop.pl, gdzie twórcy porównali rekomendowanie ciekawych linków do wykopywania.

- Nazwa domeny jako zestawienie istniejących wyrazów. Przykładem mogą być serwisy: CzerwonaMaszyna.pl, TwojaPogoda.pl, 90minut.pl, KomputerSwiat.pl, JakDojade.pl, NoCoTy.pl.

- Metodą na zbyt długą nazwę może być „ucięcie” jednego ze słów i połączenie z innym np. infoPraca.pl. lub przekręcanie popularnych wyrazów poprzez zmianę pisowni, dodanie kolejnej litery i inne modyfikacje np. Zumi.pl (zoom), Bloog.pl (blog).

- Hakowanie domen. Domain hacking polega na tworzeniu adresów z wykorzystaniem rozszerzeń z całego świata. Nazwa wybrana przez abonenta zostaje zestawiona z literami tworzącymi końcówkę domeny, w taki sposób, aby stanowiła jedną całość – słowo lub wyrażenie. Kilka przykładów: Religia.tv, RMF.fm, Lubie.to

 

Więcej na temat tworzenia niebanalnych nazw domen internetowych możecie przeczytać w poradnikach domenowych publikowanych na blogu www.Adnews.pl

 

Maciej Kurek