News 11.06.2014

HOOBY, KTÓRE WSTRZĄSNĘŁO INFORMATYKĄ

Linus Torvalds urodził się pod koniec 1969 roku jako szwedzkojęzyczny Fin, w rodzinie mającej tradycje dziennikarsko-literackie. Sam Linus jednak był typowym geekiem – drobny okularnik, niezbyt dobry w sporcie za to bez wysiłku zdobywający najlepsze oceny z fizyki i matematyki. Nawet nazwisko rodziny było odbierane jako dziwne – jego dziadek ze strony ojca, Ole Torvald Elis Saxberg nosił najpierw nazwisko panieńskie matki, potem ojczyma aż w końcu stworzył nowe nazwisko które przyprawia o zakłopotanie jednakowo szwedzko- jak i fińskojęzycznych mieszkańców Finlandii.
Jak sam wspomina, w dzieciństwie jego ulubioną zabawką był stary kalkulator należący do jego dziadka, profesora statystyki, który był również odpowiedzialny za jego pierwsze doświadczenia i zainteresowanie komputerami. Gdy w 1981 dziadek Linusa kupił pierwszy komputer (Commodore VIC-20) przyszły twórca Linuxa spędzał czas siedząc na kolanach dziadka i przepisując programy, które stworzył. W międzyczasie czytał załączone instrukcje, wydawał kieszonkowe na magazyny komputerowe i sam eksperymentował z własnymi programami. Po śmierci dziadka komputer niejako automatycznie zostaje przejęty przez Linusa, który już jako nastolatek często zarywa noce i spędzał całe dnie poznając jego tajniki. W żartach, jego matka stwierdza, że Linus był wyjątkowo niekłopotliwym nastolatkiem: wystarczyło dać mu zacieniony pokój, komputer i karmić od czasu do czasu. Pierwszy rok studiów nie przysporzył Linusowi problemów – między innymi poznał Larsa Wirzeniusa, jedynego poza Linusem szwedzkojęzycznego studenta zainteresowanego informatyką a także dołączył do Spectrum, studenckiej organizacji zrzeszającej szwedzkojęzycznych studentów nauk ścisłych. Na drugim roku Linus po raz pierwszy zetknął się z Unixem, co było początkiem jego zainteresowania systemami operacyjnymi. Odkrywając jednak niedociągnięcia Minixa – wersji Unixa na której eksperymentował postanowił sam napisać potrzebne programy, co wkrótce rozwinęło się w projekt nowego systemu operacyjnego, roboczo zwanego Freax.

W sierpniu 1991 roku na liście dyskusyjnej Minixa pojawił się post Linusa o systemie, nad którym pracował wraz z prośbami o sugestie. Wtedy jeszcze Linux miał być tylko hobbystycznym projektem i pewnie by takim pozostał, gdyby nie dwa wydarzenia: przypadkowe zniszczenie partycji z Minixem oraz ciągły przypływ opinii o wstępnej wersji Linuxa, który stał się już samodzielnym systemem.

Na początku 1992 roku Linus żartobliwie poprosił, by jako dowód wdzięczności użytkownicy Linuxa przysyłali mu pocztówki i prawdopodobnie wtedy jego rodzina (która nie interesowała się zbytnio programistycznymi osiągnięciami brata/syna) się zorientowali, że godziny spędzone przy
komputerze nie były takie bezproduktywne. Linux zdołał także przykuć uwagę Andrew Tanenbauma, twórcy Minixa. Różnice zdań odnośnie architektury systemów operacyjnych rozwinęły się w poważną kłótnię internetową, a Linux ciągle się rozwijał, zyskując między innymi interfejs graficzny czy możliwość łączenia się z innymi komputerami, w końcu stając się wersją 1.0, gotową do publicznego ogłoszenia. Popularność Linuxa rosła, a z tym także wiązały się problemy. Okazało się bowiem, że nazwa „Linux” została zarejestrowana jako znak towarowy. Wywołało to niemałe poruszenie i plany, co w takiej sytuacji zrobić. Prawnik, z którym się skontaktowano poradził, by ów znak towarowy przenieść na kogoś innego – pozostałe dwa rozwiązania były problematyczne: unieważnienie zarejestrowanego znaku mogłoby doprowadzić do powstania podobnej sytuacji w przyszłości, a Linux nie był jeszcze na tyle rozpoznawalny by zaliczyć go do domeny publicznej. Sprawę jednak rozwiązano pomyślnie i do dzisiaj Linus Torvalds ma prawa do znaku towarowego swojego systemu operacyjnego.


Obecnie Linux jest dość powszechnie stosowany w urządzeniach takich jak superkomputery, serwery, systemy wbudowane czy aparatura medyczna. Także Android – system często spotykany w smartfonach czy tabletach jest zmodyfikowaną wersją tego samego systemu, którego maskotką jest uśmiechnięty pingwin. Linux Foundation, organizacja nadzorująca rozwój Linuxa płaci Linusowi by mógł zająć się pracą nad swoim systemem w ramach pełnowymiarowej pracy.


Bibliografia:
Torvalds, Linus; David Diamond (2001). Just For Fun: The Story of an Accidental Revolutionary
http://www.catb.org/~esr/faqs/linus/