Kariera 28.02.2014

JAK NAPISAĆ DOBRE CV?

 

Tematyka pisania CV jest niesamowicie popularna. Publikacje w odniesieniu do tego zagadnienia, co chwilkę pojawiają się w prasie oraz w Internecie. Wpisując tylko w wyszukiwarkę Google frazę „jak napisać dobre CV”, otrzymujemy ok. 230 000 wyników. Dzięki czemu wydawać by się mogło, że mając dostęp do tak szerokiej bazy informacji, jesteśmy niemal specjalistami z tej dziedziny. Niestety realia są zupełnie inne!

Podstawowe informacje jakie powinno zawierać CV, to oczywiście imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu oraz adres mailowy. Kolejnym elementem jest pełna informacja o naszym wykształceniu ( jeśli posiadamy dyplom uczelni wyższej, to właśnie na nim musimy się skupić). Doświadczenie zawodowe, odbyte kursy, szkolenia – uwaga! Tylko te, które będą istotne z punku widzenia pracodawcy. Znajomość języków obcych i dodatkowe informacje na nasz temat np. posiadanie prawa jazdy, umiejętność obsługi programów graficznych czy doświadczenie związane z obsługą klientów – czyli wszystkie elementy, które będą odpowiedzią na wymogi zawarte w ogłoszeniu o pracę! To nasze CV decyduje o tym czy zostaniemy zakwalifikowani do dalszych etapów rekrutacji. Rekruter średnio poświęca 10 – 20 sekund na przejrzenie każdej aplikacji.

Niestety CV jakie otrzymują pracodawcy bardzo często zawierają podstawowe błędy. W uwagi na fakt, że na co dzień mam okazję uczestniczyć w wyborze kandydatów do rozmów rekrutacyjnych na podstawie przesłanych CV, postanowiłam podzielić się z Wami moimi doświadczeniami i opisać kilka sytuacji, które mają miejsce notorycznie.

1. Zdjęcie ( mówi się o tym bardzo dużo!)- pamiętajmy, że zdjęcie kreuje nasz wizerunek! Nie zbudujemy profesjonalnego wrażenia zdjęciem w stroju kąpielowym zrobionym na basenie bądź w Hiszpanii na plaży. Nie wysyłajcie również zdjęć z sesji zdjęciowych przesłanych jako oddzielny załącznik do CV. Skupmy się na klasycznym i aktualnym zdjęciu w formie zdjęcia legitymacyjnego. 

2. Podstawowe informacje – zachowajmy dla siebie informację o naszym znaku zodiaku! Nie jest, to niezbędna wzmianka dla przyszłego pracodawcy czy agencji rekrutacyjnej. Punkt może wydawać się zabawny ale prawdziwy . Warto również wspomnieć o adresie mailowym. Założenie nowej skrzynki, to zaledwie kilka minut. A pozytywnego wizerunku nie zbuduje adres aneczka@sympatia.pl. Najlepiej, aby nasz adres elektroniczny zawierał pełne imię i nazwisko, dzięki temu będzie zgodny z etykietą biznesową. Wybieramy też bardziej profesjonalne domeny niż sympatia.pl czy buziaczek.pl.

3. Chronologia i logika – brak tych elementów, to najczęściej spotykany błąd pojawiający się w dokumentach aplikacyjnych. Pamiętajmy, że zdobywane doświadczenie, odbyte kursy czy szkolenia przedstawiamy jako ciąg następujących po sobie faktów. Jeśli nie zachowamy tej logiki, to osoba przeglądająca CV po prostu się w nim zgubi i w pierwszej kolejności odrzuci naszą aplikację.

4. Wygląd – zadbajmy o to, aby nasze CV było napisane jedną czcionką, w jednym kolorze, zachowajmy też właściwe odstępy. Wyjątkiem są aplikacje na kreatywne stanowiska np. grafika czy pracownika agencji marketingowej.

5. Objętość – CV powinno być zwięzłe i merytoryczne ( nie sprawdza się zasada im więcej, tym lepiej). Skupiamy się na informacjach najistotniejszych dla przyszłego pracodawcy. To rozmowa rekrutacyjna jest możliwością rozwinięcia informacji na temat naszych osiągnięć.

6. Zbędne informacje- fakt, że jesteśmy honorowym dawcą krwi albo wygraliśmy ostatnio rozgrywki w grach planszowych są całkowicie zbędne i nieistotne z punktu widzenia pracodawcy. Więc skupmy się tylko na ważnych informacjach! Takich jak odbyte szkolenia czy posiadanie prawa jazdy.

7. Kłamstwo – temat rzeka! Jeśli chcemy, aby nasze CV zrobiło piorunujące wrażenie na pracodawcy, to pamiętajmy jeszcze, że kłamstwo ma krótkie nogi! I lepiej skupmy się na faktach! Wiele koloryzowania przez kandydatów pojawia się w temacie znajomości języków obcych oraz dodatkowych umiejętności. Natomiast bardzo szybko przyszły pracodawca, może zweryfikować nasze doświadczenie już podczas pierwszej rozmowy. Więc zanim zdecydujemy się napisać w swoim CV, że na poziomie komunikatywnym posługujemy się językiem japońskim, zastanówmy się jeszcze czy właśnie w tym języku jesteśmy w stanie udzielać odpowiedzi na pytania podczas rozmowy rekrutacyjnej?

8. Stylistyka i ortografia – zanim prześlemy naszą aplikację, trzy razy sprawdźmy czy nie zawiera błędów stylistycznych i ortograficznych.

9. Format pliku – wysyłając CV do pracodawcy, zadbajmy o to aby był zapisany w pliku PDF. Będziemy mieli pewność, że czcionka nie porozsuwa się, a CV bez problemu zostanie otwarte na każdym komputerze.

10. Nazwa pliku CV- zanim wyślemy właściwy plik CV do przyszłego pracodawcy, zadbajmy o jego prawidłową nazwę. Najlepiej aby było to nasze imię i nazwisko. W tym temacie również pojawia się bardzo dużo pomyłek. Nie wysyłajmy CV o nazwie „nowe Kasia” , „cv moje”, bo utrudnia, to pracę osobie selekcjonującej CV jak również świadczy o braku profesjonalizmu ze strony kandydata aplikującego na dane stanowisko.

11. Nie zapominajmy również o klauzuli, dotyczącej zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Reasumując, pamiętajmy zatem aby nasze CV zawsze było zwięzłe, treściwe i przede wszystkim prawdziwe! Zapomnijmy o zdjęciach z wakacji, sesji zdjęciowych i pokażmy co mamy wartościowego do zaoferowania przyszłemu pracodawcy! Jeśli jest, to Twoje pierwsze CV skorzystaj z profesjonalnej wiedzy eksperta z tej dziedziny bądź z pomocy Biura Karier. 

To Twoje CV decyduje o tym czy zostaniesz zakwalifikowany do dalszych etapów rekrutacji.