Kariera 25.08.2014

ABC LINKEDIN 

Szukasz pracy? Pomysłu na ciekawy projekt? A może jesteś studentem i myślisz rozpoczęciu praktyk? Jak wybić się z tłumu będących w tej samej sytuacji młodych ludzi? Jedna z odpowiedzi, to zbudowanie sieci profesjonalnych kontaktów.

 

Konkurencyjność na rynku pracy zależy od nas samych. Bez względu na to, czy nasz kierunek studiów kończy rocznie 100 czy 50 000 osób, nie musimy być jednym z wielu. Każdy z nas jest unikatowy. Możliwość wyboru i suwerenności, decyduje o tym, że nasze doświadczenia zawodowe różnią się od siebie, a co za tym idzie, stają się atrakcyjniejsze lub po prostu inne.

Mając już jednak pewien dorobek zawodowy – praca, praktyki, wolontariat, wymiana zagraniczna – warto uczynić go kartą przetargową na drodze naszego rozwoju zawodowego. Daj się poznać innym, jako młody, chętnie podejmujący wyzwania, z zaangażowaniem realizujący ciekawe projekty profesjonalista. Jak to zrobić?

Oprócz starannego opisania naszego doświadczenia w CV, warto skorzystać z ogromnego źródła kontaktów i szans na ich poszerzenie – social media. Nie, nie mówię o Facebooku. Rosnący w siłę LinekdIn, to międzynarodowy portal społecznościowy uruchomiony w maju 2003 roku. Obecnie posiada już ponad 300 milionów użytkowników tworzących unikatowe, profesjonalno –biznesowe środowisko.

 

Jak to działa?

Zakładamy swój prywatny profil z informacjami, które pomogą scharakteryzować nas, jako osobę o profesjonalnym doświadczeniu oraz atrakcyjną i ciekawą do tego, aby nawiązywać nowe kontakty. Z czego składa się nasz profil?

 

1.Dane podstawowe – imię i nazwisko (nie pseudonim, skrót czy fikcyjne dane), a także branża, w której działamy, obecna rola to podstawa. Pamiętaj, że umieszczenie profesjonalnie wyglądającego zdjęcia sprawia, że stajesz się wiarygodna osobą, wzbudzasz zaufanie. LinkedIn, to z całą pewnością nie miejsce na selfie, zdjęcie z plaży czy z kotem.

2. Streszczenie – napisz w kilku słowach, kim jesteś, czym kierujesz się w życiu zawodowym, jaka jest twoja motywacja i czego poszukujesz. Pamiętaj, aby opis był rzetelny, a tym samym napisany w ciekawy, przyciągający sposób.

3. Doświadczenie zawodowe – miejsce na to, aby przedstawić nasze dotychczasowe osiągnięcia. Pamiętaj, aby w opisie swoich obowiązków zwięźle zawrzeć najistotniejsze informacje, takie jak np.: cele, kluczowe zadania, osiągnięcia. Wyróżnij się tym, co udało Ci się zrobić.

4. Wolontariat i działalność społeczna – jeśli nie zacząłeś jeszcze zdobywać doświadczenia stricte związanego z Twoją wymarzoną ścieżką zawodową, podziel się tym, w jakich organizacjach i stowarzyszeniach działałeś. Wakacyjne projekty w domu kultury, czy wolontariat w NGO, to świetny przykład na to, że jesteś aktywny i chętny do podejmowania działania.

5. Języki i edukacja – ten fragment naszego profilu, umożliwia określenie poziomu znajomości języka oraz wybór naszej uczelni i przedmiotów, które realizujemy.

6. Dodatkowe informacje – tutaj możesz podzielić się swoimi zainteresowaniami, które przybliżą użytkownikom portalu twoja osobę. Możesz zamieścić także bezpośrednie dane kontaktowe, które przekierują zainteresowanych współpraca bezpośrednio na twój adres mailowy.

7. Umiejętności i polecenia – w tym miejscu możesz wybrać umiejętności, które uważasz za swoją mocną stronę. Osoby, z którymi miałeś okazję współpracować, mogą to potwierdzić. Dzięki temu na profilu tworzy się ranking naszych kompetencji potwierdzony opiniami członków naszej sieci kontaktów.

8. Rekomendacje – naszą wiarygodność i kompetencje zawodowe potwierdzają rekomendacje osób, z którymi współpracowaliśmy. Pisząc krótką notkę do danego stanowiska, puli naszych obowiązków i odpowiedzialności, polecają naszą osobę kolejnym potencjalnym pracodawcom, partnerom w biznesie.

 

 

Jak korzystać z LinkedIn?

Portal służy do budowania i podtrzymywania sieci kontaktów biznesowych. Z całą pewnością nie jest miejscem, które opuszcza się w momencie, gdy znajdziemy ciekawą pracę. Dbałość o nawiązane i potencjalne znajomości wymaga aktywności w nieustannym budowaniu naszego profilu zawodowego.

Przynależność do interesujących nas grup, czy „obserwowanie” autorytetów danej branży, sprawia, że jesteśmy na bieżąco z nowinkami danego sektora, ale także mamy większe szanse na bycie zauważonym lub wprost przeciwnie – umożliwia poznanie nam osoby, z którą nawiążemy nową relację zawodową.

LinkedIn to także miejsce publikowania artykułów i niezależnych opinii na tematy związanie z życiem zawodowym, daną branżą, czy stanowiskiem. Jeśli nie czujesz się jeszcze na siłach, aby zamieścić tam swój tekst, skorzystaj z szansy dostępu do ciekawych informacji.

 

Oczywiście założenie profilu i wzmożona aktywność, to nie wszystko. Nie zapominaj, że twój profil powinien odzwierciedlać realne doświadczenie i twoje aspiracje. Dlatego też, rozglądnij się dookoła i dołącz lub stwórz inicjatywę, która pozwoli wzbogacić twój życiorys i zmotywuje cię do dalszego rozwoju!

 

Jeśli dopiero zaczynasz studia lub jesteś w ich trakcie, a nawet posiadasz już dyplom i nie wiesz, gdzie ulokować swoją energię, pasję i zainteresowania, napisz – razem zastanowimy się, co możesz robić w wolnym czasie. Być może uda nam się stworzyć własny projekt? Zapraszam do kontaktu!

 

 

O autorze:

Dominika Pietrzyk

z zamiłowania dziennikarka i działaczka NGO, z zawodu amerykanistka i manager zasobów ludzkich z pasją do public speakingu.